Foggens Kennel

Tankar från en kennelmamma

Bekymrad

Publicerad 2008-03-05 11:07:59 i Allmänt

Nu är jag faktiskt riktigt orolig över vår sport. Rapporten från etikgruppen är på cirkulation och när jag läser den blir jag bestört. Fuskare har alltid och kommer alltid att finnas, men ingen ska inbilla mig att gemene man lägger ner all tid som denna sport tar för att sedan gå ut och fuska. De flesta jag känner, inklusive mig själv sysslar med detta för att det är så otroligt kul att vara ute i skogen med tillsammans med mina hundar och trevliga människor! Vilken tilltro har man till våra duktiga funktionärer som lägger ner otroligt tid och möda på att få tävlingarna att gå ihop? Ska dessa personer ta död på vår trevliga sport??

Det finns ett talesätt som är talande för dessa personer som sitter med i etikgruppen tycker jag "efter sig själv, känner man andra" Lite utdragna exempel här nedan


"En funktionär får inte tjänstgöra vid prov för:  


-          hund av funktionärens uppfödning

-          hund som funktionären äger eller ägt  *

-          hund som funktionären tävlat med *

-          hund som funktionären tränat *


Vid med * markerade punkter tillämpas en karenstid om sex månader. Begreppet "tränat" kräver en speciell förklaring. Här avses en individuell träning mot någon form av ersättning. Det handlar alltså inte om deltagare i samma träningsgrupp etc.


Jag som då och då brukar åka på läger och då betala för mig, betyder det att jag inte kan tävla på sex månader då dessa personer jag tränat med är funktionärer/figguranter? Jag som dessutom är uppfödare och har en man som är domare kanske ska sluta helt?  Vi är en liten klick funktionärer på klubben som anordnar tävlingarna, där ingår familjer och valpköpare. Betyder det att jag aldrig kan tjänstgöra vid tävling, eller tävla själv?


En funktionär får inte tjänstgöra vid prov där deltagare är:


-          funktionärens "partner" oavsett form (äktenskap, registrerat partnerskap etc)  och boendeförhållanden (sambo, särbo etc)

-          funktionärens förälder eller barn

-          person i funktionärens hushåll oavsett relation i övrigt


För IPO gäller dock enligt regeltexten att figurant ur samma hushåll som någon av förarna kan sättas in vid alla arrangemang." 


Varför ska inte samma regler gälla för IPO??


Jag har försökt luska i hur detta skall beslutas, om det är beslutat, vilket inte är så lätt. Ingen tycks riktigt veta? Jag vet en person som sitter med i gruppen, men vilka är de andra? Ska vi "fotfolket" bara "gilla läget" återigen, eller ska vi få ha något att säga till om? Är det någon som vet, hör gärna av er till mig, för jag vill veta.


Bekymrad kennelmamma

Kommentarer

Postat av: Gunilla

Publicerad 2008-03-09 19:10:35

Tänk dig att få ett PM där det står att tyvärr får du inte tävla på xxx-tävlingen eftersom NN som är din uppfödare är tävlingsledare eller nåt liknande.
Frågan är hur dom tänkt sig lösa detta problem, är det den tävlande eller funktionären som ska får stryka på foten?
Gunilla.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela