Foggens Kennel

Tankar från en kennelmamma

Är det ideella på väg att dö ut?

Publicerad 2008-03-06 14:22:21 i Allmänt


Igår var det funktionärsmöte på klubben, som vanligt var det nästan bara "gamla" medlemmar på plats. Som vanligt är det vi "gamla" rävar som ställer upp och ser till att det blir tävlingar. Vi har minskat på antalet tävlingar markant, men det är ändå svårt att få ihop funktionärer. Nu gick det som vanligt och vi grejar även årets tävlingar, men jag frågar mig om hela tanken med ideella föreningar håller på att dö ut. Om jag generaliserar så är de flesta av de yngre medlemmarna sällan på plats när det gäller att hjälpa till. Vi har tyvärr några medlemmar som gladligen går alla de utbildningar som finns, men sedan när det gäller att göra rätt för sig och "betala igen" dessa utbildningar finns det inget intresse för detta. Några personer gnäller över att det är så lite tävlingar, ofta hjälper dessa personer aldrig till, en liten upplysning till dem kan kanske vara på plats. Hela SBKs uppbyggnad vilar just på ideell basis. Om ingen vill vara med och hjälpa till på tävlingar, då blir det inga, enkel ekvation kan tyckas. Jag som är av den skaran som är fostrad in i SBKs hänförande värd tar det för självklart att man ska hjälpa till på tävlingar, annars finns det inga när jag vill tävla, dessutom är det ju faktiskt kul. Tyvärr gör vissa etiska arbetsgrupper inte det enklare för oss inbitna bruksrävar att utöva vår underbara sport, men vad händer om några år, har brukssporten dött då? Eller får man göra om den så att alla kan ha med sig rullatorn?


Nåja, nu har jag gnällt en hel del även i tidigare bloggar (heter det bloggar i pluralis?) Nu ska jag tänka positivt och vara glad över vädret, strålande sol, har just kommit in från en härlig skogspromenad med hundarna. Satte mig t o m en stund, tittade ut över havet och funderade över livet he he. Ja, hundträning då, för det är väll vad livet går ut på *le*. Ska försöka komma med på några högre spår i vår också tänkte jag, men just nu ligger vi lite lågt i träningen. Cola löper som sagt fortfarande och har annat i tankarna he he. Men snart är löpet klart, då ska vi sätta fart igen!

Ha det så gott i vårsolen!

Kennelmamman

Kommentarer

Postat av: Christer

Publicerad 2008-03-07 10:56:37

Hej Kerstin,
Vad synd att det inte finns sådana där "smiliesar" med applåder här!!
Är inte "uppvuxen" inom SBK men dock i annan organisation som bygger på samma principer och kan bara instämma till 110% i vad du skriver!
Hoppas kunna ta med matrl. till ny låda till Er sökgrupp imorgon! Ses

Postat av: Anna

Publicerad 2008-03-07 16:09:17

Kan bara hålla med till fullo...lite kuriosa bara som Britt roade sig med efter min kommentar om att jag drog ner medelåldern:) Medelåldern på funktionärsmötet var med min ringa ålder på 34 år, håll i er...52,7 år (enligt Britt) så det blir nog som du förutspår Kerstin...vi får helt enkelt ta med oss rullatorerna ut så småningom.

Kram kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela