Foggens Kennel

Tankar från en kennelmamma

Blandat

Publicerad 2008-04-13 17:13:14 i Allmänt

Har varit sjuk några dagar och för att roa mig har jag kollat i gamla hundböcker. Bland annat kollade jag i Specialdressyr, en trilogi som SBK gav ut i början på 60-talet. Hittade en bild på en Tervueren som jag inte kunde låta bli att visa dig. Vi gnäller ju över att schäfern har förändrats, men Belgaren ser ganska så annorlunda ut den också, i alla fall om vi jämför med utställningsvarianten. Denna ser inte helt olik våra bruksmallar, bara lite mer päls, tycker jag. Vi kanske ska ha det som argument när utställningsfolket börjar gnälla på våra "vackra" hundar. Vi har bara behållit typen från 60-talet *asg*

image77


Nelly har varit här några dagar, mannen och hon hade mycket delade meningar i går angående hur hönsen skulle behandlas... Efter lite närmare diskussioner vann mannen *le* Hon är en så otroligt härlig och bra hund, är faktiskt lite avis, jag vill också ha en sån. Nåja, tro nu inte att jag missunnar Anna på något vis, för det gör jag absolut inte.


Tränade sök i går, bara kuligt, söktävling på lördag *gulp*. Känns så där om jag ska vara helt ärlig, Cola är inne i den värsta biten av sin skendräktighet och är faktiskt inte speciellt rolig just nu. Hon gör det hon ska, men ser ut ibland som om hon ska gå till sin egen begravning. Får se hur det går, om lilla prinsessan orkar... Däremot går hon riktigt fint i civilen och hon biter riktigt bra på husse, dessutom har jag ju mitt egna lilla projekt angående korgen och stötarna, he he. Liten rund röd targetplatta  i rumpan på barn och vänner, funkar riktigt fint. Planen är att när hon blir "normal" igen ska jag föra över det på "riktigt", få se om det funkar, alla sätt är bra...


Mannen och jag diskuterade mycket i går om hans sök och lydnadsträning, vi är inte överens kan jag säga, hm. Vi får väl se vem som har rätt på lördag, mannen eller jag (måtte det bli jag *asg*) Fast å andra sidan, om jag nu får rätt så kommer tävlingen inte att gå speciellt bra, så jag ångrar mig nog, hoppas att jag har fel *le*. Vi ska bo i husvagnen, så håll tummarna för bra väder nästa helg, vi vill inte ha vädret som vi hade i dag *usch* . I elitskyddset kom Anna och Nelly, Thomas och Baxna, mannen och Orka och en malle till med, snacka om tur! De tog bara fyra elithundar. Rapport kommer efter tävlingen, mannen och jag tävlar i olika klasser och grenar, men måtte jag vinna i alla fall *asg*.


Ha det bäst!

Kennelmamman

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela