Foggens Kennel

Tankar från en kennelmamma

Cola på MH

Publicerad 2007-05-27 19:38:06 i Allmänt

l179877-16179877-15
179877-14

Då var man hemma igen då, efter vistelse i Skåneland och 170 mil bakom sig. Jag har just räknat ut att jag betalat 2660 kr i bensinpengar för att skrämma min hund! Är det friskt, eller? Så gnäller man över att man inte har några pengar! Nåja, vad skulle man göra om man inte hade hund? Ställde frågan till mannen, som konstaterade att jag förmodligen skulle klättra på väggarna, vilket förmodligen är sant.

Det var i alla fall kul att se hela Colas kull, blandad kompott, både vad det gäller exteriör och mentalitet. Tyvärr är det en dum ålder att skrämma de små hundarna tycker jag, men nu är det så man ska göra, så det är bara att gilla läget. Däremot tror jag inte att man ska fästa sig så mycket på resultaten vad det gäller MH. Jag har sett massor av hundar som gjort en ganska skral MH test, för att ett år senare göra en kanon L-test, bland annat Oska, hon hade växt på sig betydligt på L-testen. Cola hade rejäla rädslor, men jobbade sig fram med min hjälp. Nytt för henne att behöva ta tag i livet självt. Hon lämnade helt enkelt över det farliga till mig och tyckte att det fick jag lösa. Det är nackdelen med att ha flera hundar, finns alltid någon äldre och modigare som kan sköta det farliga.  Däremot gjorde hon mycket bra ifrån sig på både avståndsleken och lilla bytet. Hon fick en 2:a på skottet, släppte i kampen, men tog snabbt upp den igen och hade ingenting kvar sedan. Har aldrig sett något tidigare, så det är jag inte orolig för. Resultatet får ni kolla på hunddata sedan.


Åkte raggarrunda i Hässleholm på lördagskvällen, inte frivilligt! Vi letade matställe på vägen hem, trött efter all pizza, ville jag ha något annat, så vi åkte in i Hässleholm för att leta. Raggarna hade tydligen någon träff där, för de kryllade i hundratal av dem! Mitt bland alla raggarbilar åkte vi! Grön folkvagnsbuss med till salu skylt, ingen ringde! *le* Så nu har man åkt raggarrunda också, jag trodde de var utdöda, men ack så fel jag hade.

Hann med att lägga lite spår och köra lite uppletande i Skillingaryd, där vi sov i natt. Blir så otroligt glad när man spårar med Cola, har sagt det förut, men säger det igen, hon är en otroligt duktig spårhund. Uppletandet gick också mycket bra!


Pelle och jag har bytt hund denna vecka, Oska ska kastreras så Nadja fick följa med husse. Nyttigt för Cola att vara ifrån henne lite. Oska och Cola är på samma nivå och leker hur fint som helst. Nej nu ska jag sluta, blev mycket skrivet idag! Ska upp och skjutsa barn tidigt i morgon, yngsta dottern ska till Rörvattnet och ska vara på Centralen 06.15!


Lev väl!

Kennelmamman

PS: Börjar bli hög tid att betala in till kennellägret!

Kommentarer

Postat av: Anna

Publicerad 2007-05-28 21:51:02

Duktiga Cola som gjort sitt mh..inte kan hon rå för att saker och ting var lite läskigt...*hmhm* inte så kul att åka massor av mil för att sen bli skrämd utav h...vete!
Håller med om att man inte ska fästa sig allt för mkt på testerna man gör, särskilt inte när dom är inne i sina olika mognadsfaser...bara att kolla in "storasyster", gjorde ju ett bra 6mån L-test, mh men ett rätt dåligt L-test vid 18 mån...
Men vad gör väl det om hundar år...:) man älskar ju dom små liven ändå!
"syrrorna" skickar en massa slirrisar!

Postat av: Chili

Publicerad 2007-05-31 15:23:23

Tjena Cola!
Har du återhämtat dig från tokerierna i Skåne? Visst är vi fortfarande lite barnsliga i sinnet, men vänta bara... Husse är tokig och har anmält oss till en lydnadstävling nu på fredag, spännande och se om han gör som jag vill...
Ha dé
Chili

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela