Foggens Kennel

Tankar från en kennelmamma

Kamphundar...

Publicerad 2007-03-03 16:29:33 i Allmänt

179877-4

?I 19 a § (1988:539) djurskyddsförordningen finns bestämmelser som innebär att det är förbjudet att inneha eller genom avel frambringa hundar som har extremt stor kamplust, blir lätt retade och biter [?] har en benägenhet att rikta sitt kampintresse mot människor eller andra hundar?. hm, jag undrar hur myndigheterna tolkar det när tre mallar sitter i en bitstock och  kampar frenetiskt? Jag får väl helt enkelt förlita mig på det som även står i djurskyddsförordningen, ?? bara med svårighet kan förmås avbryta ett angrepp? Det går ju faktiskt att bryta dem? Och de riktar ju inte sitt intresse mot människor eller hundar heller, utan mot kampstocken, så vi är nog förlåtna. Hur som helt hängde Oska, Nadja och Cola i och skakade som dårar. Det är tur vi vet att alla är snälla, för när de håller på som mest, låter det som om de ska äta upp allt som rör sig. Grannarna undrar nog vad vi håller på med?

Träningen går framåt, Cola funkar riktigt bra på lydnaden nu, men jag tänker vänta med appellen till senare i vår. Vi har ju hemmatävling den 25/3, men vi kommer inte hinna bli klara till dess. Jag är den sorten som inte vill gå ut och chansa, visst kan det hända grejer, men jag vill veta att allt sitter till hundra procent innan jag ger mig ut på tävlingsarenan. Så vi väntar, dessutom har vi fortfarande så mycket snö, jag spårar mycket sparsamt i snö med unga hundar, framförallt med mallenutterna de använder ögonen en hel del, och de vill vi ju inte. Ingen panik, får ju inte tävla lägre förens till hösten i alla fall. Längtar till MH i maj, ska bli mycket kul att se hur lilla damen reagerar, dessutom ska det bli jättekul att se syskonen.

Tills vi hörs igen!

Kennelmamman

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela