Foggens Kennel

Tankar från en kennelmamma

Ännu en helg som försvann…

Publicerad 2011-05-02 09:51:35 i Allmänt

Helger har en tendens att försvinna snabbt, denna helg blev det hundtävling för hela slanten. I lördags var vi i Falköping och mannen tävlade DM i skydds, tog titeln för tredje året i rad, men inte på några höjdarpoäng…  I går var Prinsessan Pilutta Porslinsben och jag i Tidaholm för att tävla lägrespår. Inte snällt att ha jättefarliga gryt i skogen ;) Påsläppet gick bra och vi kom iväg till första pinnen, men där var det som sagt ett jättefarligt gryt som kanske åt upp små malleflickor levande… suck, inte lätt att vara en prinsessa. Vi tog oss bort ifrån det jättefarliga och plockade pinnar, men kom i mål för sent. Ja så kan det vara att ha en Pilutta. Får tänka positivt, hon tog sig runt spåret, trots att hon reagerade på allt som rörde sig i skogen. Det är väl bara att ge sig på det igen.

Oska i full fart i uppletanderutan


Pilutta och morbror Asic

 

Kan dock inte sluta att förundras över hundavel, hur kan vissa individer i en kull få alla egenskaper, men visa får nästan ingenting? Hur som helst är Piluttan min prinsessa, trots många frågor om hur jag orkar hålla på med henne. Ja visst vill jag ha en hund med ”mer i”, men samtidigt växer hornen på mig lite, det ska gå!! Men som sagt, har man en pilutta har man ingenting gratis utan får slita för allt, det jobbiga är nog att lägga undan sin egen prestige och prestationsångest, men den får vi jobba vidare på, piluttan gör ju faktiskt så gott hon kan! Men kanske, kanske ska vi tjuvlåna Oska lite och köra lite sök, husse har ju faktiskt två Formula 1 hundar, vi får väl se hur det blir…

Ha det gott!

Kennelmamman

 

Det är inte alltid de klokaste som bestämmer vad som är klokt.

Kommentarer

Postat av: Helena

Publicerad 2011-05-02 11:13:18

Jag vet vart vi skall träna spår med gryt!!!!

Postat av: Lena

Publicerad 2011-05-02 11:28:33

Grattis till Pelle och DM-mästar titeln!!!



Ja, visst är det underligt med hundavel och hur väldigt olika det kan bli i en kull.

Ingen ska komma och säga att det är lätt det här med avel!!!

Inte lätt att vara prinsessa med farliga hål i skogen!!!Lycka till nästa gång, härligt att du kämpar på med din Prinsessa Kerstin!! Kram!

Postat av: kats

Publicerad 2011-05-02 20:30:03

Grattis grattis :) Pelle.

Det är väl det som sållar agnarna från vetet ( säger man så?) Det är en stor presation att kunna köra fram en sådan hund. Du klarar det ! Du har kunskapen... Om du hade en kanon hund och allt gick på räls...visst folk applåderar och jublar men hur stor är din presatation i förhållande till den andra... Oj vad jag svammlar... Jag skulle själv vilja ha en kanon hund ngn gång :) jag får kämpa mig blåååå eller jag menar gråååå;) har aldrig haft det lätt... Inga applåder här inte men fan så skönt det känns i hjärtat att jag aldrig gav upp :)

Postat av: Lena,Asic & NCeta

Publicerad 2011-05-02 20:51:07

Grattis Pelle & Oska till DM vinst!



Det är inte alltid så lätt men inställning (envisheten) är kanon:) Man har dom hundar man har och vem har sagt det skall vara lätt!

Kram

Postat av: peggy

Publicerad 2011-05-08 22:32:09

Det är tufft att var en kämpe, älska sin hund och ha kul tillsammans! Och en sak får du som inte de med kanonhundar får: massor av kunskap!

Har själv slitit med vissa hundar och det är där jag lärt mig mest även om det alltid finns så mycket mer att lära!

Envisa och duktiga mattar/hussar kan hjälpa sin hund till stordåd och just en sån är du!

Kram!

Postat av: Annika o Vilja

Publicerad 2011-05-10 09:35:08

Måste börja med att Gratulera Pelle :)

Bra kämpat!



Håller sedan med de andra...

Har inte sysslat med avel själv, men kan ju inte undgå att inse hur svårt det är!!



...sen kan man ju inte låta bli att tycka om sina små juveler även om de inte alltid blir som man tänkt ;)



Man får, precis som du säger, anpassa sina mål lite och se glädjen i vad man lyckas prestera :)

... och kanske "låna lite"... ;)



Man får kämpa på och inte glömma att ha roligt på vägen!!



Kram

//Annika o Vilja

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela