Foggens Kennel

Tankar från en kennelmamma

Metoder - analys och sjuk man

Publicerad 2009-07-18 10:10:59 i Allmänt

Mannen ligger i sängen och är förkyld, ja ni vet ju hur det är med sjuka män... *suck* så jag passar på att skriva lite innan ja får ge mig ut i min ensamhet... Ska g på loppis, så mannen är nog inte jättelessen för att han inte kan följa med...


Det är något jag funderar på, varför är så många hundmänniskor så snabba med att ändra träningsmetod utan någon som helst analys av hundens beteende? Nu sticker jag ut hakan lite och vill inte sätta mig själv på någon sorts piedestal, men nästan varje gång jag tränar med någon/några (det passerar en och annan förbi metropolen, vilket är mycket trevligt!!) och jag håller på att träna in moment, kommer det ofta "goda råd" i form av en annan metod. Jag blir lite smått irriterad, för jag har faktiskt en plan när jag tränar (även om det kanske inte ser ut så *asg*) Jag är helt övertygad om att det är av välmening, men varför är man så snabb att ge en ny metod, utan analys, diskussion med mig och erfarenhet av hunden? Har man som jag hållit på med denna sport sedan början på -70 talet (hm, hur kan det vara möjligt när jag bara är 29? *asg*) har många metoder passerat vyerna genom åren, dock är det inte på något vis så att jag är fullärd, snarare tvärtom. Däremot trivs jag bäst med träningskamrater som respekterar mitt tänk och inte vill prångla på mig deras metod utan respekt för mina åsikter och tankar, jag tar gärna till mig andras råd men, det är just denna diskussion, respekten och analysen som jag eftersöker. Nåja nu har jag gnällt lite, det måste man få göra ibland.


Lillstumpa har blivit stor, hon har börjat löpa! Har varit låg ett tag, lite försiktig rent av (inte likt henne) nu har jag en förklaring. Känns konstigt, att hon är så stor, blir 10 månader nästa vecka. Då kan man teoretiskt tävla lydnadsklass I, hm... skulle inte tro det!  Träningen gåt iaf sakta men säkert framåt, något som gör mig glad är att hon är så samarbetsvillig. Hon är jättekul att köra lydnad med, vill mycket men orkar lite *suck* hon blir väll stor hon också lilla popcornhjärnan...


Ha det gott!

Kennelmamman

Kommentarer

Postat av: carina, sven och olex

Publicerad 2009-07-18 15:49:30

En hälsning från Lund där vi är hos Mirjam och Patrick med hundar och babys i magen. Vi har nu avverkat Gotland och Öland. På Öland blev det lite hundträning igen med kompisar från gamla klubben Ystad.

Olex har spårat, tränat upplet och lydnad.Det har gått bra, han är så duktig lille Olle.



Jaha så har lillstrumpa kommit in i puberteten, grattis till ytterligare en tonårsflicka.



Kramar och hälsningar från oss alla och hälsa Pelle att det är jättesynd om honom.

Postat av: kats

Publicerad 2009-07-18 18:59:34

Men är hon så stor redan... oj vad det går fort..



Här är vi bara sjuka... kocco har vi upptäkt hjärtfel på... lider inte av det ännu tack o lov, kan leva ganska så normalt. Krutovs hälta kommit tillbaka. Fick ett hemskt besked i tisdags men jag ska åka till en massör/kinesiolog (stavning?) som en sista utväg så får vi se... usch jag vill inte tänkta på det.



må gott

Postat av: Eva G

Publicerad 2009-07-19 08:52:17

Håller med dig helt och hållet ang råd & tips!

Folk är fruktansvärt snabba på att "döma" det man gör för stunden, jag uppskattar alltid tips & råd oxå men ibland vill man kunna be om det... ;=)

Postat av: Jenny

Publicerad 2009-07-20 14:04:17

Vad fort tiden har gått!



Grattis Lillstrumpa till vuxenvärlden ;)

Postat av: Lena,Asic & NCeta

Publicerad 2009-07-24 20:04:15

Jo Asic kommer att älska lillstumpan! Sedan att hon är under året det bryr han sig inte så mycket om:) Det skall bli jättekul att ses igen, vi kommer att köra något skogsarbete torsdag lunch om ni är intresserade slå bara en pling. Nu skall det bli träna av alla dagar:)

Kramar

Lena

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela