Foggens Kennel

Tankar från en kennelmamma

Kallt, kallt!

Publicerad 2009-01-06 16:11:00 i Allmänt

Nåja, allt är relativt, pratade med valpköpare i går, de hade haft 26 grader uppe i Östersund, brr.


I söndags invigde vi bastun efter söket. Vi har en vedeldad bastu på tomten i en friggebod och denna invigde vi som sagt i söndags efter att ha varit genomfrysen efter söktränningen. Det var jättemysigt och vi hade bastuoljor i som doftade mumsigt, dessa fick vi från Värmdös sökgäng, så då tänkte vi lite på dem! När vi kom in i huset igen var det inte riktigt lika mysigt. Smulor över hela golvet?? Vid närmare titt låg en plåtburk på golvet med öppet lock! I denna burk hade jag förvarat hundkex! Burken innehåller ca 5 liter och var full när vi gick ut och nu var den bottenfylld! Några hade mumsat! Den mest skyldiga hade väldigt stor mage, säger inte vem det var, men hon har hängöron, hm...  Konstigt, ingen av dem sa till vid 16 tiden när det brukar vankas mat, kan väl säga att det bidde inget mat för de små älsklingarna!


Idag har vi också tränat sök, Phila fick vindmarkeringar och det gick kanon! De andra små vovvarna var också duktiga. Efter träningen grillade vi korv och fikade i skogen, mysigt! Gjorde även uppletande med alla hundarna, ja inte Phila då, hon fick busa med broder! Phila har tagit över Kimsys (en av mina fd  kelpieflickor) röda täcke, hon är så fin i det och biter faktiskt inte sönder det i bilen! Nadja har sitt Back on track täcke som är jättestort till henne, ser ut som om hon har klänning, men hon slipper frysa!


 I morgon bär det av "hem" till Stockholm (lär alltid vara hemma), ska opponera/opponeras på och det innebär slutklämmen på min utbildning. Bor hos mamma och blir ompysslad, tjejerna kommer också dit, ska hjälpa Sofie med att göra ett projekt färdigt. Hon håller på att göra en dockteater och mamma och jag ska hjälpa henne att göra dockorna, kul! Ska även gå handledarutbildning tillsammans med den yngsta dottern för att få övningsköra, inte riktigt lika kul. Sitta på en körskola och penetrera trafikregler i över tre timmar är väl så där, dessutom gjorde jag utbildningen för ett par år sedan med äldsta dottern. Men tro inte att det gills, utbildningen måste man gå tillsammans med sin elev, oavsett om båda har gått den tidigare, fånigt! Nåja bara gilla läget, här nere är det ju perfekt att övningsköra!


Dagen citat av okänd japan: Tänd hellre ett ljus, än klaga över mörkret!



Och apropå det, visst börjar det ljusna lite!

Ha det gott!

Kennelmamman

Kommentarer

Postat av: Mirjam

Publicerad 2009-01-06 16:59:10

Lycka till på opponeringen, snart är du ju färdig med allt!! :)



Har hört att ni fått fart på mamma och Ollebolle i söket, skoj! Han är ju grym på att jobba den killen :)!!

Postat av: Lena,Asic & NCeta

Publicerad 2009-01-06 18:23:25

Säjer som Mirjam Lycka till imorgon!



Låter hur mysigt som helst med vedeldad bastu, har ni badat i tunnan ännu! Det kommer bli grejer de´



Här har vi kallt som fasen oxå men som du sa det har blivit ljusare och det känns underbart.



Ha det kul i Sth med döttrarna och dockpyntet

Kram

Lena

Postat av: Philler

Publicerad 2009-01-07 10:38:15

Jo mars blir nog bra, mamma hoppas nog också på mer värme. Vad kul att du tränar sök, jag ska allt lära mig jag också, men det är så mycket annat morsan ska träna varje dag,typ sitt,ligg,skall,kontakt?!o komma när hon ropar?!..... ja ja jag kommer ibland för hon blir ju så himla glad då.

Va skönt att du också fått ett täcke,det e ju lite kallt om magen.



Hörs snart// Philler

Postat av: Petra Sunnervik

Publicerad 2009-01-08 20:02:31

Va fint du skriver! Undrehållande...

Jag bor i Skövde, så vi e nästan grannar nu (ler)...



Räddning & lydnad för hela slanten...men nya utmaningen blir att pröva på brukset i år...ler..spår hade jag tänkt mig...

Gillade de du skrev, att bakom molnen tittar alltid solen fram... de ska jag ta med mig i dag!

/Kram Petra S

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela