Foggens Kennel

Tankar från en kennelmamma

Tråkigt

Publicerad 2008-02-22 15:23:08 i Allmänt

I går var det skyddsträning i ridhuset och det var några incidenter som fick mig att bli lessen. Det gällde inte mig och Cola, hon var så dutti!  Jag vet att det är många som tycker att jag är lite mesig när det gäller att rycka och "gå på" hundar.  Jag har fått kommentarer som - det du kör är ju mazarinskydds, eller mjukisskydds osv osv... Ja, om det är det som vissa vill kalla min skyddsträning, fine with Me! Jag har inte mina hundar till någon penisförlängare eller att hävda mig igenom. Mina hundar är mina allra bästa vänner!  Och jag är starkt övertygad om att både vi människor och våra hundar lär sig bäst när de är trygga och genom positiv förstärkning! För mig är grenen skydds som vilken annan SBK gren som helst och tränas den grenen ska självklart samma etik, moral och SBK normer gälla som i alla andra grenar. Jag vet också att det finns vissa som har "fel" tänk även inom andra grenar och det är precis lika tråkigt.  Det vi håller på med är "cirkuskonster" enligt mig. Om det så är lydnad, skydds eller freestyle så ska samma hänsyn tas till hunden, på den punkten kommer jag aldrig att ge vika. För mig känns det oerhört tråkigt när man dragit upp en hund något vansinnigt för att sedan bestraffa den när den ligger för högt i förväntan.  Om man nu har gjort ett misstag i sin tidigare träning, får man väl helt enkel ta på sig skulden av det själv och inte bestraffa hunden för något som föraren faktiskt lärt den? Att på ett eller annat sätt bestraffa (tänker inte gå in närmare på vad som hände) hunden när den inte förstår varför den får sin bestraffning, är inte hunddressyr! Det är ren och skär misshandel i mina ögon! Det är något som jag aldrig kan gå med på att det sker.  Dessa incidenter som skedde i går får mig fundera på om jag ska lägga av med skyddsträningen. Något som jag tycker är tråkigt, för det är verkligen kul och hundarna älskar det, men, tyvärr finns det alltid människor som tycker att de kan ställa sig över andra levande varelser, människor som djur. Dessa människor gör att det inte blir roligt att träna. De flesta som tränar gör de på ett bra och juste sätt, men som sagt, några få gör det inte. Så tills vidare blir det nog koncentration på sök och spår, sen biter vi nog lite på gubben och andra vänner. Kanske blir det ingen tävlingskarriär i skyddset på detta vis, men som det känns nu får det hellre vara. För mig är det viktigt att det är roligt att träna hund och jag tänker i alla fall fortsätta att köra mitt sk. mazarinskydds och ha glada och trygga hundar, för som sagt de är mina allra bästa vänner!


Nästa vecka är jag LEDIG! Hur skönt ska inte det bli (nåja, mycket att skriva, men inga seminarium eller föreläsningar) Ska passa på att måla om i sovrummet, väggarna ser så konstiga ut efter det att vissa små valpar har hjälp till att ta bort tapeterna... Men hundarna ska verkligen få sitt, håll tummarna för bra väder!


Nu kommer mannen snart hem, då ska han få nybakat bröd!


Ha det gott!

Kennelmamman
image68

Kommentarer

Postat av: christer

Publicerad 2008-02-22 22:49:19

Hej Kerstin.
Bilden sammanfattar väl riktigt bra tycker jag!
Ha det nu så bra imorgon på sökträningen och hälsa Borge att jag kan fixa 6 pallkragar till ny "låda" att skälla på.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela