Foggens Kennel

Tankar från en kennelmamma

Glad

Publicerad 2007-04-26 14:07:39 i Allmänt

Vem behöver droger och diverse andra humörhöjare när det finns hundträning? Körde lite spår och lydnad i morse, lydnaden går ständigt framåt och Cola blir roligare och roligare att träna med. Hur som helst så tragglade vi framförgående och den lilla hunden var så duktig, hon har äntligen förstått vad momentet ska gå ut på. Så en liten boll skulle kastas framför hunden var det tänkt. Vad händer? Jo klant som man är kastar jag bollen rakt i huvudet på lilla damen, hon såg så vansinnigt förnärmad ut så jag kan inte låta bli att skratta även nu när jag skriver. Det löste sig, vi är vänner igen och inga kvarstående men.


Börjar inse mer och mer att gamle Skinners teorier om operant inlärning håller mer och mer. Cola är en typisk hund som svarar mycket bra på belöningstänket - först gör man, sen får man. Jag tror att arbetsviljan blir större och mer konstant när man kör så. Det tar längre tid att inte ha så mycket retningar, och inga bestraffningar när man kör lydnad, men jag tror att man vinner på det i längden. Nu känns det som om vi har lyckats hitta rätt. Visst har hon fortfarande den beryktade mallehjärnan och glömmer bort vad vi håller på med ibland, men de stunderna blir färre och färre och det börjar se riktigt fint ut. Det är så kul att träna när det går bra och jag blir på så bra humör. Nu måste jag nog återgå till mina analyser och böcker om Freud och grabbarna, men i kväll blir det träning igen. Ska ju tävlingsdebutera snart, *gulp*

Kennelmamman

Kommentarer

Postat av: Lena

Publicerad 2007-04-26 23:19:17

Ja, visst blir man på gott humör när man tränar med våra små "galningar"? Aldrig en tråkig stund, Atte har alltid glimten i ögat. Det är sååå kul!!
Lycka till på tävlingen!
Lena

Postat av: Polishunden HUND

Publicerad 2007-04-28 22:55:51

Söt valp...men de där du skrev...Först gör man-sen får man...hehe...NOT!! Man gör de man vill och tar!!! Fast de e väl därför Mattes kompisar säger att jag har humor.....ska förresten tävla i morgon..blev ditraggad ikväll för de va återbud...Ja e inte ett dugg nervös för Matte e ju inte alls i tävlingsform så de blir som de blir!! Vet ju att Nellanbellan ska va där...de räcker för mig....Helt ok att släpa runt på Matte en dag o flukta på brudar!!!
Vov o vift från Polishunden HUND

Postat av: Mirjam

Publicerad 2007-05-01 13:48:58

Du skriver alltid lika underhållande Kerstin! :-) Hoppas det gick bra för Oska på skyddstävlingen igår och lycka till på din och Colas stundande tävlingsdebut, vi håller alla tummar, det verkar ju som att träningen går bra för er! Tränar en del ihop med Colas syster Cera, en riktigt trevlig tjej!!
Grattis även till Orkas fina resultat!!

Postat av: Kennelmamman

Publicerad 2007-05-01 19:00:13

Tack snälla! Jo, skyddset gick bra för Pelle! Nu har kenneln ytterliger en elithund! Kul! Kul!
Lycka till med lilla vovven som förmodlige inte är så liten längre ;-)
Kerstin

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela